اولین وبلاگ توسط "تیم برنرزلی " ( مخترع وب ) ایجاد شد ، تعداد وبلاگ ها در ابتدا بسیار اندک بود تا اینکه در سال ۱۹۹۹ با راه اندازی چندین سرویس رایگان تعداد وبلاگ نویسان افزایش یافت. تا اواسط ۲۰۰۰ ، بیش از یک هزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید.
تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران به
۱۶ شهریور ۱۳۸۰ باز می گردد . روزی که سلمان جریری اولین وبلاگ فارسی را بر سوی صفحه اینترنت قرار داد . حسین درخشان در مهر ماه ۱۳۸۰ در مقاله ای که در روزنامه حیات نو ، به چاپ رسید ، به معرفی سیستم رایگان وبلاگ نویسی بلاگر پرداخت . مقاله درخشان نقطه عطفی در تاریخ وبلاگ نویسی ایران بود. شاید روزی بلاگر _ آن هم به زبان انگلیسی _ برای داشتن یک صفحه از معدود راه های ممکن بود ولی امروزه دیگر گرفتن وبلاگ برای یک فارسی زبان و ایرانی با وجود سایت های persianblog , blogfa , ... از این حرف ها هم ساده تر شده است.
ایوان ویلیامز، یکی از خالقین محبوبترین ابزار وبلاگ نویسی یعنی بلاگر تعریف مختصر زیر را ارائه داده است:برای من، مفهوم بلاگ سه چیز است: تداوم، ایجاز و فرد محور بودن.
بعد از گذشت یک سال از تاریخ اولین وبلاگ امار وبلاگ های فارسی زبان از مرز
۱۵۰۰۰ نیز می گذرد و امروزه به جایی می رسد که در دنیای وبلاگ بعد از زبان های انگلیسی ، پرتقالی و لهستانی ، زبان فارسی قرار دارد . از کنار رتبه چهارم زبان در وبلاگ نویسی برای ایرانی ها  آن هم با این وضعیت دسترسی به اینترنت - نمی توان به راحتی گذشت .
ابتدا این فرضیه مطرح شد که دلیل این تعداد بالا وبلاگ نویسی به دلیل نبودن ازادی بیان است و موضوع به سیاست مرتبط شد ، ولی با انجام تحقیقاتی به مرور روشن شد وبلاگ های ایرانی بیشتر از آن که سیاسی باشند جنبه اجتماعی و بیان خاطرات شخصی و ... دارند .
شری ترکل(
۱۹۹۱) اینترنت را وسیله‌ای برای ابراز و نمایش روایات خود معرفی می‌کند که در آن افراد هم کارگردان،‌ هم نویسنده و هم بازیگر این نمایش‌ها می‌باشند.ارتباطات اینترنتی بر این اساس، زمینه‌ی جدیدی برای ابراز و اظهار تمایلات فرد فراهم می‌آورد . وبلاگ با داشتن ویژگی تعاملی بودن ، اینکه فرد هم نویسنده است و هم خواننده ،این امررا پررنگ تر می کند .
نوشتن خاطرات ، دغدغه ها ، تجربیات و...موجب می شود افراد خود را بازگو کنند و یکی از فرصت های " خود آگاهی " است . با نوشتن انسان از دست عواطف منفی و نامطلوب خلاص می شود و از موفقیت ها و توانایی ها لذت می برد و در کل نوشتن موجب اصلاح و بالا رفتن تراز " مفهوم خود " می شود

یکی از ویژگی های وبلاگ بازخور است که با نقد و اظهار نظر از سوی دیگران باعث بالا رفتن این آگاهی می شود ." هویت را محصول فرآیندی مستمر میان خود و دیگری می‌داند و معتقد است یک دیالکتیک درونی- برونی برای یافتن این هویت وجود دارد ."

شاید یکی از مهم‌ترین تأثیرات وبلاگ، تأثیر آن بر شخصیت اجتماعی فرهنگی و رها کردن و آشکار ساختن لایه‌های پنهانی هویت افراد باشد،طبق مدل "مازلو" انسان ها علاوه بر نیاز های جسمانی دارای نیاز های اجتماعی نیز هستند که حد نهایی آن "خود شکوفایی " است ، نیاز به راستی رساندن هستی خویش و کشف توانایی های بالقوه و به کار گرفتن آن . گذشته از خود شکوفایی وبلاگ فضای برای ارتباط برقرار کردن ایجاد می کند ، فرد سعی می کند ارتباطی اثر بخش داشته باشد تا بتواند در نتیجه آن لذت ببرد ویژگی هایی که به طور معنی داری بر اثر بخشی اثر می گذارد : گشودگی ، همدلی ، مثبت گرایی و تساوی است .

وبلاگ با ویژگی های خاصی که دارد این موارد را شامل می شود . " خود گشودگی " یکی از عوامل موثر در خود شکوفایی می باشد و وبلاگ فضایی را ایجاد می کند که فرد از این طریق و ارتباط برقرار کردن با دیگران ، خود شکوفایی اش بالاتر می رود . در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ و آداب رسوم و میزان جمع گرایی یا فردگرایی و ... بازنمایی خود در واقعیت فرق می کند .

منبع:

ghasryakhsalman.blogfa.com